ضررهای هنگفت تحریم نفتی ایران برای یونان و دو شرکت بزرگ نفتی
نوشته شده توسط : hesam
ضررهای هنگفت تحریم نفتی ایران برای یونان و دو شرکت بزرگ نفتی

خبرگزاری فارس: یک خبرگزاری آمریکایی در گزارشی به ضررهای متقابل یونان و دو شرکت بزرگ نفتی در نتیجه تحریم نفتی ایران پرداخت.

خبرگزاری فارس: ضررهای هنگفت تحریم نفتی ایران برای یونان و دو شرکت بزرگ نفتی

 

به گزارش فارس خبرگزاری آمریکایی «رویترز» در گزارشی به ضررهای اقتصادی دو شرکت بزرگ نفتی در مسیر کمک به یونان برای اجرای تحریم نفتی علیه ایران پرداخت.

بر اساس این گزارش، کشور بحران‌زده یونان پس از آنکه وادار شد خرید نفتی از ایران را متوقف کند، برای تأمین نیازهای نفتی‌اش به خرید نفت با اضافه ارزش سهام از دو شرکت «ویتول» و «گلنکور» روی بیاورد.

رویترز در ادامه نوشت زمان اجرای تحریم‌های ایران بیش از هر کشور دیگری به ضرر یونان بوده است، چرا که اکثر شرکت‌های نفتی و بانکها از ترس اینکه آتن نتواند بدهی‌اش را پرداخت کند، از اعطای اعتبار به یونان خوددداری می‌کنند.

علی‌رغم این، دو شرکت بزرگ نفتی «ویتول» و «گلنکور» در خلال دو ماه گذشته حجم عمده نیازهای شرکت «هلنیک»، بزرگترین شرکت پالایش نفتی یونان، را برآورده کرده است.

این دو شرکت همچنین برای اینکه آتن نیازی به خرید نفت با ضمانت پرداخت به بانکها را نداشته باشد، به یونان حدود 300 میلیون یورو اعتبار مالی کمک کرده‌اند.

به گزارش رویترز، شرکت کلنکور، 200 میلیون یورو و شرکت ویتول 100 میلیون یورو به یونان کمک کرده‌اند.

این اقدام این دو شرکت موجب شده است یونان فعلا بتواند از کمبود نفت بگریزد، اما این طور هم نیست که آنها تنها خواسته باشند فرشته نجاتی برای یونان باشند.

منابع اقتصادی می‌گویند این دو شرکت هزینه‌های سنگینی به عنوان «صرف ریسک» از یونان مطالبه کرده‌اند.

رویترز تأکید می‌کند دو شرکت نفتی «ویتول» و «گلنکور» به خاطر اینکه بسیار ثروتمند هستند و قدرت ریسک کردن دارند تنها شرکت‌های نفتی‌ای بوده‌اند که تمایل داشته‌اند ارسال مقادیر زیاد نفت به یونان بحران‌زده را قبول کنند.

یک بازرگان در یک شرکت نفتی روسیه که شرکتش حاضر به تأمین نفت یونان نشده است می‌گوید: «اگر قرار بود من در این شرایط تأمین [نفت] یونان را به عهده بگیرم، برایم خیلی سخت بود.»

وی با اشاره به ریسکی که این دو شرکت در تأمین نفت یونان متحمل می‌شوند گفت «حفره عملیاتی 100 میلیون دلاری مرا به کشتن می‌داد. اما به نظرم ویتول و گلنکور می‌توانند چنین ریسکی انجام دهند. بالاخره یونانی‌ها در آینده این پول را به طریقی می‌پردازند.»

یونان سال گذشته بیش از نیمی از نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کرد.

واردات نفت ایران به یونان در ماه مارس که بانکهای اتحادیه اروپا راههای پرداخت پول را مسدود کردند، کاهش یافت.

یونان برای تأمین نفت خود با مشکلات عدیده‌ای روبرو شد؛ در این میان دو شرکت بزرگ نفتی ویتول و گلنکور قبول کرده‌اند با شرکت «هلنیک» یونان وارد معاملات «اعتبار آزاد» شوند ـ اعتبار آزاد اصطلاحی در مبادلات صنعتی است که به معنی این است که پرداخت پول نفت می‌تواند بین 60 تا 180 روز تأخیر داشته باشد.

شرکت‌های دیگر از انجام مبادلات نفتی طولانی مدت با یونان سرباز زدند.

منابع اقتصادی می‌گویند شرکت‌های نفتی ویتول و گلنکور برای هر بشکه نفت، اضافه ارزش سهامی برابر با 50 سنت یا بیشتر مطالبه می‌کنند و این یعنی اینکه یونان باید ماهانه 2/2 میلیون دلار هزینه اضافی پرداخت کند.

دو شرکت «ویتول» و «گلنکور» در مورد اینکه آیا در صورت خروج یونان از یورو حاضر به ادامه مبادلات نفتی با یونان خواهند بود، اظهار نظر نکردند.




:: بازدید از این مطلب : 293
|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: